زندگی بهتر

سلامتی، شادی، ثروت

زندگی بهتر

سلامتی، شادی، ثروت

پول و ثروت

آیا هنگامی که دور و برمان پر از افراد فقیر است، صحبت از پول و ثروت غیر اخلاقی نیست؟ ممکن است آنها از شنیدن الماس، اجناس عتیقه، اتومبیل لوکس، اسب سواری و هواپیما احساس حقارت و ناامیدی کنند؟ آیا تابحال با دیدی مادی گرایانه به دنیا نگاه کرده ایم، کافی نیست؟

 

بیایید به سوال اول بپردازیم. آیا وادار کردن مردم به فقر غیراخلاقی نیست؛ آیا غیراخلاقی نیست از فقر صحبت کنیم، و فقر را بپذیریم؟

یکبار در گفت و گویی شنیدم: مردم پول نان شب را ندارند و شما به آنها می گویید برای خرید محموله ی کالا برای شروع، پول بپردازند. سخنران گفته بود که برای شروع این تجارت داشتن 100 هزار تومان ضروری است.

پس به این نحو آن را می بینید و درک می کنید؟ بنابراین لطفا بگویید غیر از ابراز همدردی و تاسف و همراهی با وضعیت، چه چیزی به افراد فقیر می دهید؟ فکر نمی کنید آنها را در چاهی که از پیش در آن بوده اند، عمیق تر غرق می کنید؟ مانند ته سیگار با آنها برخورد می  کنید. پایتان را روی آن می گذارید و له می کنید.

آیا وقتی فرزندتان زمین می خورد و زانویش زخم می شود، کنار او روی زمین دراز می کشید و به او کمک می کنید گریه کند؟ به خاطر داشته باشید که هرگز با دراز کشیدن کنار کسی، به او کمک نمی کنید از جا برخیزد. باید محکم روی پایتان بایستید و نیروی خود را به او دهید. اگر فردی گرسنه باشد، به او ماهی ندهید، یک قلاب ماهیگیری به او بدهید و به او بیاموزید که چگونه ماهیگیری کند، به این ترتیب به او کمک کرده اید تا همه ی زندگی خود را تامین کند.

اگر شخصی فقیر است، خود را به سطح او تنزل ندهید، خواهان فقر برای همه نباشید. به او نگویید که وضعیت او امری طبیعی است و به او تلقین نکنید که اندیشیدن به پول و ثروت کار بدی است و یک گناه است. بیشتر اوقات فقر مادی ناشی از فقر روحی و روانی است.

اینکه بگویید پول به تنهایی خوشبختی و شادی ایجاد نمی کند، حق با شماست. در هر صورت افراد بیشتر شاد و خوشبختی را می شناسم که وضعیت مالی آنها عالی است، تا افرادی را که با فقر زندگی می کنند و در انتظار بارقه ای از شادی هستند. ممکن است ببینید افرادی که این افکار کلیشه ای را تبلیغ می کنند، خود در مرحله ای از زندگی در جستجوی پول بر می آیند. اغلب اوقات این کلیشه ها عذر و بهانه ای برای تنبلی، بی احتیاطی و سایر کیفیات منفی آنهاست.

متوسط یا فقیر بودن، هزینه ای ندارد، فرد می تواند پرچمی بزرگ با این عنوان برافرازد:

من فقیرم، زیرا پول خوشبختی نمی آورد.


شاد باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد